Dear Visitors,

Assalamualaikum. Thank You for visiting my blog.

Monday, 1 April 2013

APLIKASI TEKNOLOGI KOMPUTER DALAM PROSES PEMBELAJARAN



Adalah sangat sukar untuk mendefinisikan teknologi pendidikan . Bidang ini mencakupi kombinasi instruksional, pembelajaran , pengembangan , pengurusan dan lain-lain teknologi yang digunakan untuk menyelesaikan masalah pendidikan.



Aplikasi  teknologi komputer yang mempunyai potensi untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

            Dari beberapa kajian yang telah dijalankan didapati beberapa aplikasi komputer mempunyai potensi untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran .Komputer digunakan sebagai alat untuk membantu dan memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran .Sebagai contoh, komputer boleh digunakan untuk menghasilkan bahan pengajaran atau menyimpan rekod. Dengan ini pengajaran menjadi mudah dan proses  pembelajaran dan pemahaman pelajar lebih berkesan .Power Point merupakan salah satu daripada perisian yang berguna dalam program Microsoft Windows.  Microsoft Power Point merupakan salah satu daripada perisian persembahan grafik yang popular . Program ini dapat membantu guru-guru untuk menghasilkan persembahan slaid yang menarik, sama ada pada skrin komputer atau pun dalam bentuk slaid transperensi.
            William & Louis mendefinisikan perisian sebagai jujukan suruhan yang terperinci. Ia direka bentuk untuk mengarah komputer melaksanakan fungsi-fungsi tertentu untuk membolehkan komputer menginput, menyimpan , membuat keputusan, mengolah secara aritmetik dan output data dalam jujukan yang betul . Capron ( 1996 ) pula menyatakan perisian sebagai satu arahan atau aturcara yang dirancang langkah demi langkah untuk menukarkan data dan maklumat yang menyebabkan komputer berfungsi.

            Perisian Power point ini mempunyai banyak keistimewaannya tersendiri :

Ø  Boleh digunakan untuk membuat slaid persembahan
Ø  Dapat dimuat dengan gambarajah atau grafik yang menarik
Ø  Melukis carta atau jadual dengan lebih cepat
Ø  Kesan animasi dapat dimasukkan kepada teks dan objek dalam slaid

             Program ini menyediakan beberapa cara yang mudah untuk membina sesuatu persembahan yang professional . Guru boleh memilih cara yang sesuai dengan kehendak atau kemahiran mereka . Perisian ini juga menyediakan pelbagai alatan yang akan diperlukan untuk membina sebuah perisian persembahan . Power point juga merupakan program yang mudah untuk dipelajari dan dikendalikan .Perisian ini juga mempunyai unsur-unsur multimedia yang dapat menarik minat pelajar untuk mempelajari apa yang terkandung dalam perisian persembahan . Pelajar akan minat dan bermotivasi untuk belajar jika mereka diajar dengan suasana pembelajaran yang berbeza maka situasi ini akan meningkatkan kualiti pembelajaran mereka .


KEBAIKAN PENGGUNAAN KOMPUTER DI SEKOLAH

            Menurut  Yakop ( 1985 ), kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer ini boleh digunakan untuk mengatasi masalah pelajar yang mempunyai kebolehan dan potensi yang berbeza. Pelajar-pelajar yang cerdas boleh belajar dan menyelesaikan latihan  dengan secepat mungkin mengikut tahap pemahaman mereka . Pelajar yang lemah pula dapat mempelajari topik yang sukar dengan berulang-ulang kali sehingga mereka faham.
            Menurut Leong Mei Wei ( 1998 ) kelebihan penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara umumnya adalah :

1. Membantu pelajar lemah
     Pelajar yang lemah boleh belajar mengikut keupayaannya. Pelajar-pelajar ini juga boleh mengulangkaji pelajaran sehingga berjaya memahami konsep-konsep yang diajar tanpa menganggu  perjalanan pelajar lain yang lebih cerdas. Perbezaan tahap kognitif dan psikologi antara pelajar akan berkurangan jika teknologi komputer dijadukan sebagai satu pendekatan dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran.

2. Maklumbalas Yang Cepat
      Komputer berupaya untuk memberi maklum balas yang cepat terhadap jawapan yang diberikan oleh pelajar. Ini membolehkan pelajar mengambil tindakan sewajarnya jika jawapan adalah salah.

3.Membantu dalam pemahaman
     Penggunaan grafik, animasi, warna, muzik, simulasi dan dialog akan mempercepatkan lagi proses pemahaman perkara-perkara yang ingin disampaikan dengan berkesan .

4. Jangka masa pendek
    Seseorang pelajar berupaya memahami sesuatu konsep lebih cepat dengan kaedah pembelajaran berasaskan komputer berbanding dengan konvensional. Ini kerana penggunaan komputer berupaya memberi motivasi dalam pembelajaran pelajar.

5. Mutu dan Perhatian
    Apabila komputer membantu tugas guru maka perhatian yang lebih dapat diberikan kepada seseorang pelajar. Guru juga mempunyai masa yang lebih untuk memperbaiki mutu bahan pelajar serta merancang dan menghasilkan perisian yang lebih baik untuk kesesuaian tahap pelajar-pelajarnya.

6. Meringankan beban
     Pelajar yang lemah dapat menggunakan dan mengulangkaji topik yang mereka lambat kuasai dan ini meringankan beban guru untuk mengulangkaji pelajaran yang sasma berkali-kali.

7. Sikap Positif
    Kebanyakkan perisian mempunyai ciri interaksi dengan pelajar  . Ini secara tidak langsung akan memaksa pelajar menjadi aktif apabila menggunakan perisian ini. Ini dapat mengatasi sikap pelajar yang negatif dan menggalakkan pelajar mengambil bahagian dalam perhubungan pelajaran .

8. Mengamalkan Kemajuan Pencapaian Pelajar
    Rekod-rekod yang disimpan dalam program komputer yang sesuai memudahkan tugas guru dan memantau kemajuan pencapaian pelajar . Dengan ini guru dapat merancang pengajaran pemulihan untuk pelajar yang lemah dan pengayaan untuk pelajar cerdas.

9. Paparan menarik
    Kombinasi warna yang unik dan muzik yang tepat menghasilkan paparan yang menarik. Penggunaan permainan dan susunan teks yang teratur akan memberikan persembahan yang menarik. Semua ini dapat menghasilkan cara pembelajaran yang berkesan .



Kesimpulan
            Pengajaran  dan pembelajaran berbantukan komputer bukanlah merupakan satu fenomena yang baru.Ia berupaya menukarkan pengajaran secara konvensional kepada suasana yang lebih baik dan banyak memberi manafaat. Malahan kebanyakkan kajian yang dibuat mengakui penggunaan teknologi dalam pembelajaran membuahkan hasil yang merangsangkan. Ini disebabkan teknologi maklumat berupaya pencapaian pelajar seterusnya menarik minat pelajar terhadap pelajaran yang diajar .






No comments:

Post a Comment