Dear Visitors,

Assalamualaikum. Thank You for visiting my blog.

Thursday 14 March 2013

PEMBELAJARAN BUAT PENDIDIKAN KHAS

PEMBELAJARAN BUAT PENDIDIKAN KHAS


Seperti mana kanak-kanak normal, kanak-kanak khas juga punya hak untuk mendapatkan pendidikan sempurna dan sesuai dengan keupayaan mereka. Oleh itu sesi pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-anak khas ini perlu mengambil kira ciri-ciri keistimewaan dan keperluan mereka bagi memberi pembelajaran yang bermakna bagi mereka. Sebagai seorang guru, kita perlu meneliti apakah model-model teoritikal atau pendekatan yang sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pelajaran anak-anak ini. Sebelum kita memahami model-model teoritikal yang boleh diaplikasikan dalam proses P&P, kita juga perlu terlebih dahulu memahami beberapa konsep asas dalam pengajaran kanak-kanak khas ini.

1. Strategi dan Pendekatan PengajaranMerujuk kepada bagaimana kita seorang guru menyediakan perancangan mengajar, memulakan dan mengakhiri pengajaran.


2. Kaedah Pengajaran- Merujuk kepada perancangan pengajaran yang telah diterima pakai oleh banyak pihak.- Perancangan ini termasuklah kawalan guru terhadap urutan perlakasanaan proses pengajaran yang akan dilaksanakan.


3. Strategi Pengajaran- Merujuk kepada perancangan operasi pengajaran yang khusus yg digunapakai oleh guru.- Merujuk kepada perancangan2 kecil untuk mencapai objektif pengajaran.


4. Tenik Pengajaran.- Sistem / mekanisme penyampaian ilmu dan kemahiran.- Prosedur2 khusus pada skala kecil.- Satu strategi yang boleh mengandungi beberapa teknik.



MODEL TEORITIKAL DALAM PENDIDIKAN KHAS


Model Perubatan- Kanak-kanak khas perlu menjalani ujian diagnosis secara komprehensif sebelum melakukan sebarang intervensi pendidikan khas ke atas mereka.- Ujian diagnosis ini perlu bagi memahami keadaan biologikal serta fizikal mereka. Dengan itu kita boleh melihat tahap keupayaan mereka.


Model Perkembangan- Pengajaran dan pembelajaran perlu sesuai dengan perkembangan kanak - kanak khas. Kanak2 khas mempunyai tahap perkembangan yang sama dengan kanak2 normal namun ada kadar yang perlahan.

- Mereka juga mempunyai ketidakupayaan yang berbeza.- Kaedah pengajaran yg dibina perlu mengambil kira tahap perkembangan intelektual, fizikal, sosial dan emosional kanak2 khas ini.

Model Behaviorisme- Perlunya analisis tingkah laku sebelum pengajaran dijalankan.- Guru bertanggungjawab untuk merubah persekitaran sebelum atau selepas tingkah laku bagi tujuan unutk mendapatkan tingkah laku sasaran.


Model Kognitif- Fokus kepada keadaan internal pemikiran seseorang.- Model ini mengambil pendekatan pengajaran secara latihan kognitif dan meta kognitif.


Model Humanistik



- Menitik beratkan soal perkembangan individu secara menyeluruh.- Asas model ini ialah kepercayaan tentang kecenderungan setiap insan untuk mencapai jati diri masing2.- Guru bertangungjawab membina kecenderungan pelajar untuk mengembangkan potensi mereka.- Faktor peribadi dan sosial penting dalam menentukan perkembangan kanak2 ini secara menyeluruh



No comments:

Post a Comment